Direktlänk till inlägg 27 oktober 2009

Plats Nr 10

Av Sundberg - 27 oktober 2009 22:52



På plats nummer 10 i min lilla lista över mina största idrottsliga händelser, både som spelare, ledare och åskadare hittar vi bronsmatchen i fotbolls VM mellan Sverige och Bulgarien, och året var 1994.


Sommaren var varm, inte som sommaren är nu för tiden, då alla dagar är olik den andra. Just då blev man förvånad om det fanns måln på himlen och om termometern visade under 22 grader kl 11 en vanlig dag. Detta kanske var väldigt ovanligt även då, men denna sommar var väldigt annorlunda.

Sveriges fotbollslandslag hade tagit sig ändå till bronsmatch i ett fotbolls VM och det hade bara hänt en gång tidigare i historien och det var 1950 i Brasilen och då hette hjältarna Lennar"Nacka"Sloglund och Rio-Kalle. 1994 var den största stjärnan istället hudiksvallssonen Tomas Brolin och Göteborgskeepern Thomas Ravelli.

Varför jag just valt att lägg denna match på plats nummer 10 och inte mycket högre upp då jag alltid säger att "Vm 94 är det bästa som hänt mig" Ja det har jag faktiskt en förklaring till. Hela VM tycker jag fortfarande är det största men just denna lista riktar sig mer mot specifika matcher eller händelser. Och då blir det inte högre än plats 10!


Att Sverige hade tagit sig till en match om bronset var en oerhört stor prestation och skräll i fotbollsvärlden och i Bronsmatchen ställdes man mot en liten annan skrällnation, nämligen Bulgarien. Men i motståndarlaget fanns mannen som blev utsedd till Europas bästa fotbollspelare samma år, nämligen Hristo Stoitjkov. Denne Stoitjkov delade vinsten i skytteligan men Ryssen Olég Salenko och var en starkt bidragande orsak till varför Bulgarien nådde så lång som till en match om bronset.

Men just denna dag, den 16 juli räckte inte ens Europas bäste spelare till. Sverigen svarade för den bästa halvlek ett svenska landslag någon presterat(läs 94) och ledde med 4-0 när dommaren blåste av första halvlek. I 8e minuten nickade Brolin 1-0 och efter en snabb frispark av samme man kunde Håkan Mild chippa in bollen och var 2-0 ett faktum. 3-0 kom genom en djupledsboll, där om du slår i ett lexikon efter djupledsboll bör finna en videoinspelning av denna. Hur som helst så rundade Henrik Larsson målvakten och satte retfult 4-0 bakom ett förvirrat Bulgariskt försvar. Att stefan Schwarts kunde kapa ben, ja viste vi. Men att han kunde trolla med bollen så mycket som han gjorde innan han slog inlägget till Kenneth Anderssons 4-0 mål viste vi inte. Och troligtvis inte han heller, men detta var en sån där dag då allt fungerade.

Det blev aldrig några fler mål i denna match och även om Hristo fick ett läge tillslut så slutade matchen 4-0.

Tommy Svensson gjorde kullerbytter på marken och Stoijtkov skakade uppgivet på huvudet till Ravelli sammtidigt som dommaren blåste av matchen med en signal som förkunnade att Sverige tagit brons i fotbolls VM, vem hade kunnat trott det?



jag minns att jag grät och ryste av glädje, precis som jag gör varje gång jag tänker tillbaka eller ser filmer på ett av mina bästa minnen.




Som minne nummer 9 hittar vi....




//Signerat Sundberg

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sundberg - 9 juli 2011 09:20

Ni får urasäkta lite, men han påminde om Ola Salo med sin förvisso klassiska hatt och sin vita halvtajta kavaj med mörka detaljer på. Lägg där till ett par slimmade jeans och ett hysteriskt engagemang så får jag istället för Ola Salo presentera, Håka...

Av Sundberg - 14 juni 2011 21:59

Soffhäng delux har varit temat för kvällen och ack så skönt det varit. Legat och plöjt igenom en del avsnitt av Nittileaks och kan klart konstatera att det är ett fruktansvärt roligt program på massa olika vis. Dels är det så klart alltid humor med F...

Av Sundberg - 23 maj 2011 08:46

  Verkligeheten är tillbaka efter 3 dagar och 2 fantastiska nätter på Öjestrands GC. Livskvalitet är ett bra ord att sammanfatta det hela på tycker, ja då massvis med golf har spelats på en strålande bana i ett strålande solsken. Om man borster frå...

Av Sundberg - 20 maj 2011 07:15

Det skall mycket till innan underteckand tar på sig löparskorna och sticker ut och springer, det skall gudarna veta. Haken sitter inte i att jag tycker det är det jobbigaste som finns utan snarare det tråkigaste som finns i hela världen. Det kan ibla...

Av Sundberg - 17 maj 2011 13:32

  Gurra Lindberg och Boris Jeltzin var på besök i staden denna helg och ställde till med både det ena och det andra. Gurra och Boris som aldrig kommit särskilt bra överens och i ärlighetens namn skall det sägas att även jag och Boris haft våra dust...

Presentation


Det är så jag säger det...

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards